Maleren og bysbarnet Michael Dunk har skænket et billede til KFUM’s Soldaterhjem Vordingborg. Billedet fortæller om hvor svært det kan være at vende hjem, når man som veteran har været udsendt til voldsomme oplevelser. Mandag den 15 august 2022 var der fernisering og reception på soldaterhjemmet i anledning af afsløringen af det nye billede. Michael Dunk er en internationalt anerkendt kunstmaler, der har Galleri Dunk i Nørre Alslev, hvor han i dag bor, selvom han er vokset op i Vordingborg. Denne tætte tilknytning til lokalsamfundet gav de kontakter, der gjorde det muligt at billedet kom til sin nuværende plads.
Billedets historie startede allerede i 2015, da maleren Michael Dunk blev inspireret til at lave en billedserie på ti billeder over Prædikernes Bog kapitel 3 vers 1-9. Det er herfra man kender ordene ”Alting har en tid” der efterfølgende specificeres i en række udsagn, der er sat op i modstridende par. ”En tid til at så og en tid til at høste” – og således også ”En tid til krig, en tid til fred”, som så er dette billedes titel. Efter at billedserien blev udstillet på Lys over Lolland, følte maleren at billedet skulle doneres til en veteransag. Han tog kontakt til sin ven og veteran Jørn Christiansen. Jørn er primus motor bag mange aktiviteter i Veterancafe Vordingborg, der holder til på KFUM’s Soldaterhjem i Vordingborg og det blev hurtigt klart, hvor maleriet skulle hen. Aftalen blev at billedet skulle til soldaterhjemmet og være med til at starte samtaler, når veteranerne mødes i de velkendte rammer. At det skulle være soldaterhjemmet i Vordingborg, var naturligt, da Michael Dunk er født og opvokset der.
Ferniseringen blev en stor succes og mere end 25 var mødt op. Der var repræsentanter for både Veteranstøtten, Danmarks Veteraner, Veterancafe Vordingborg, kommunalbestyrelsen, det lokale regiment og KFUM’s Soldatermissions Landskontor.
Soldaterhjemsleder og tidligere sognepræst, Helle Frimann Hansen, tog imod, hvorefter forsamlingen sang ”Sensommervise”, som mange kendte i forvejen. Billedet blev afsløret og Michael Dunk selv fortalte om billedet. Her afslørede han at han har ændret lidt i billedet inden de mange lag lak, der afsluttede processen inden ophængning.
Billedet forestiller en veteran, der ligger på gulvet ved siden af en lænestol og øverst ses en række medaljer. Stolen der nærmest er gennemsigtig, står som symbol på den hjemlighed, der måske ikke kan findes, når man kommer hjem fra en krigszone. Som en ny tilføjelse på billedet har Dunk lavet en lille grøn spire mellem gulvbrædderne. Den skal, ifølge kunstneren, symbolisere det håb, der er for veteranen. Det kan være at det ser sort ud på billedet, men det er ikke en konstant situation. Nærmere en tilstand.
Efterfølgende blev der budt på isthe og hjemmebagte boller – helt i KFUM’s Soldaterhjem ånd. Der faldt mange rosende ord om billedet og dets placering, men den største kompliment må siges at være kommet fra en veteran, der fortalte at de ting Michael Dunk havde forsøgt at udtrykke i billedet ”ramte lige ham”. Han følte at det var hans egen historie der blev fortalt i billedet.